SOLIDWORKS PLASTICS ANALİZ SONUÇLARI VE İYİLEŞTİRMELERİ -1
Plastik enjeksiyon işlemi, Malzeme, Sıcaklık, Enjeksiyon
Konumu, Enjeksiyon Süresi, Basınç, Paketleme Süresi ve daha pek çok
parametrenin karmaşık bir karışımıdır.
Yeni parçaların seri üretimi söz konusu olduğunda, küçük
hataların şirketlere büyük paralara mal olmasını önlemek için yüksek düzeyde
teknik uzmanlık ve ayrıntılara dikkat gerekir.
Böyle bir durumu önlemek, tamamen yetkin tasarımla ilgilidir. Bu makale, enjeksiyon kalıplama sırasında bir parçada oluşabilecek bazı kalıplama kusurlarını ve bunları düzeltmenin ve önlemenin yollarını tartışmaktadır. Tartışacağımız tasarım eksiklikleri şunları içerir:
1. Akış
çizgileri (Flow Lines)
2. Çöküntü
(Sink Marks)
3. Vakum
Boşlukları (Vacuum Voids)
4. Yüzey
Delaminasyonu (Surface Delamination)
5. Birleşme İzleri (Weld Lines)
6. Eksik
Dolum (Short Shots)
7. Çarpılma
(Warping)
8. Yanık
izleri (Burn Marks)
9. Jetting
10. Flaş
(Flash)
Çoğu hata, gerekli deneyime sahip olmayan veya ellerinde
doğru araçlara sahip olmayan yetersiz personelden kaynaklanır. Buna karşılık,
doğru deneyime ve donanım ve yazılımın doğru kombinasyonuna sahip personelde
yaratıcı çözümler ve ustalık bol miktarda bulunur. Tasarımcılar ve mühendisler,
SOLIDWORKS Plastics simülasyon yazılımını kullanarak, sink marks gibi kalıp
parçası kusurlarını, parça üretilmeden çok önce tespit ederek, kalıp yeniden
işleme masrafını azaltır.
1- Akış Çizgileri (Flow Lines)
Çözümleri:
·
Malzemenin soğumadan önce kalıbı doldurmasını sağlamak
için enjeksiyon hızını, basıncını ve malzeme sıcaklığını artırın.
·
Akış hızını artırmak ve erken soğumayı önlemek
için meme çapını artırın.
2- Çöküntü (Sink Marks)
Sink Marks, kalıplanmış bir parçanın düz ve tutarlı bir yüzeyindeki küçük girintiler veya çöküntülerdir. Bunlar, kalıplanmış bir bileşenin iç kısmı büzülerek malzemeyi dışarıdan içeriye doğru çektiğinde meydana gelebilir.
Bu kusuru önlemek için atabileceğiniz bazı adımlar
şunlardır:
·
Kalıp sıcaklıkları düşürülmeli, tutma basıncı
(holding pressure) arttırılmalı ve daha yeterli soğutma ve sertleşmeye izin
vermek için tutma süresi (holding time) uzatılmalıdır.
·
En kalın duvar bölümlerinin kalınlığının
azaltılması da daha hızlı soğutma sağlayacak ve sink marks (çöküntü)
olasılığını azaltmaya yardımcı olacaktır.
3- Vacuum Voids (Vakum Boşlukları)
Vakum boşlukları veya hava cepleri, bitmiş kalıplanmış bir bileşende görünen sıkışmış hava kabarcıklarıdır. Uzmanlar genellikle boşlukları “küçük” bir kusur olarak görür. Ancak daha büyük veya daha fazla sayıda boşluk, bazı durumlarda kalıplanmış parçayı zayıflatabilir, çünkü parça yüzeyinin altında kalıplanmış malzemenin olması gereken yerde hava vardır.
Çözümleri:
·
Sıkışan hava ceplerini dışarı atmak için
enjeksiyon basıncını yükseltin
·
Hava kabarcıklarının oluşma riskini sınırlamak
için daha düşük viskoziteli bir malzeme sınıfı seçin
·
Malzemenin boşluklara karşı en savunmasız olduğu
yerlerde erken soğumayı önlemek için kapıları (gate) kalıbın en kalın
kısımlarına yakın yerleştirin.
4- Yüzey Delaminasyon (Surface Delamination)
Yüzey delaminasyonu, kirletici bir malzeme nedeniyle parça üzerinde ince yüzey tabakalarının göründüğü bir durumdur. Bu katmanlar kaplama gibi görünür ve genellikle soyulabilir.
·
Aşırı nem bir sorunsa, kalıp sıcaklığını artırın
veya malzemeyi uygun şekilde önceden kurutun
·
Kalıp ayırıcılara olan bağımlılığınızı
sınırlamak için enjeksiyon memesine odaklanarak kalıbı yeniden tasarlamayı
düşünün
·
Eriyik akışında ani değişiklikleri önlemek için
kalıp tasarımındaki köşeleri ve keskin dönüşleri düzeltin.
5- Birleşme İzleri (Weld Lines)
Birleşme izleri, aslında, erimiş plastiklerin kalıbın iki farklı bölümünden akarken birbirleriyle buluştuğu bir parçada görünen bir çizgiden çok bir düzlem gibidir.
Nedenleri:
•
Düşük kalıp sıcaklığı
•
Yanlış enjeksiyon yeri
•
Enjekte edilen malzemenin uygun olmayan akış
hızı
•
Düşük enjeksiyon basıncı

Çözümleri:
·
Kalıbın veya erimiş plastiğin sıcaklığını
yükseltin.
·
Enjeksiyon hızını arttırın.
·
Akış modelinin tasarımını tek bir kaynak akışı
olacak şekilde ayarlayın.
·
Daha az viskoz bir plastiğe veya daha düşük
erime sıcaklığına sahip bir plastiğe geçin.
Yorumlar
Yorum Gönder